مقالات

فرق پکیج با بخاری در چیست؟

امروزه افراد زیادی از وسایل گرمایشی نظیر پکیج و بخاری استفاده می‌کنند؛ اما قابل ذکر است که پکیج و بخاری دو سیستم گرمایشی کاملا متفاوت از هم هستند که هدف آن‌ها گرم کردن محیط است. از همین را ما در گروه تشریفات تهرانی مقاله ای را برای شما عزیزان آماده کرده ایم تا بتوانیم به شما در انتخابی مطمئن تر کمک کنیم .

پکیج چیست؟

در واقع می‌توان پکیج را جایگزین موتور خانه دانست و تنها تفاوت آن‌ها در نوع پکیج ایستاده یا زمینی توان گرمایشی است؛ به طور مثال برای واحدهای مسکونی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع از پکیج‌های زمینی استفاده می‌شود تا در فواصل پاییز و زمستان خانه به خوبی گرم شود.

به طور کلی عملکرد پکیج و موتور خانه شبیه به یکدیگر است. تنها با این تفاوت که در موتور خانه یک دیگ جهت ایجاد آب گرم برای گرمایش تمامی ساختمان قرار داده خواهد شد .اما در پکیج تنها یک مخزن کوچک برای همان واحد در پکیج طراحی شده است.

بخاری چیست؟

یکی از مرسوم‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی بخاری‌‌ها هستند که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شوند و در دو نوع گازی و برقی وجود دارند؛ بخاری‌ها انواع مختلفی داشته اما بخاری‌های گازی در کشور ما از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. و برای جشن ها هم از اجاره بخاری بهره می برند .

بهره‌وری بخاری‌ها بسیار بالا بوده و این امر باعث می‌شود تا نگذارد گرمای تولید شده هدر برود. شعله گرمابخش بخاری هوا را باید به شکل موضعی گرم ‌کند؛ سپس توسط قانون انتقال هوا گرما در اتاق ساکن خواهد شد.

فرق پکیج با بخاری در چیست؟

بخاری‌ و پکیج دارای تفاوت‌هایی هستند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند تفاوت‌هایی نظیر ظاهر، قیمت خرید آن، میزان مصرف گاز، امنیت، نصب و راه‌اندازی، بهره‌وری و… که در ادامه به مجموع این تفاوت‌ها بیشتر خواهیم پرداخت.

تفاوت همایش و سمینار و نمایشگاه
بیشتر بخوانید

زیبایی ظاهری پکیج و بخاری

تفاوت‌های ظاهری بخاری با پکیج‌ها در نوع و طرح آن است؛ به طور مثال در بخاری‌ها برای اتاق کودکان می‌توان از طرح بچه‌گانه و برای پذیرایی نیز می‌توان از بخاری با طرح شومینه یا مدل‌ها و طرح‌های دیگر استفاده کرد؛ البته این موضوع باعث جاگیر شدن و اشغال فضای زیادی خواهد شد.

شوفاژ‌ها نیز در طرح‌های مختلفی از جمله شوفاژهای رادیاتور قرنیزی، رادیاتور پنلی، رادیاتور شیشه‌ای، رادیاتور پره‌ای و غیره تولید می‌شوند. با توجه به این شکل ظاهری فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند. به طور کلی پکیج‌ها از نظر ظاهری زیباتر هستند؛ همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کنند و همین امر باعث زیبایی ظاهری این شوفاژها شده است.

تفاوت امنیت پکیج و بخاری

از جمله تفاوت‌هایی که پکیج را از بخاری متمایز می‌کند امنیت آن است؛ چرا که شاهد این اتفاق هستیم که سالانه مرگ و میر زیادی به دلیل نشتی بخاری‌های گازی در سراسر جهان رخ می‌دهد. در بخاری‌های گازی از مایع استفاده می‌کنند که یک نوع گاز سمی است و نشت کردن این گاز دچار مشکلات تنفسی و گاها مرگ و میر خواهد شد.

در پکیج‌ تمامی فعالیت گرمایشی با استفاده از آب صورت می‌گیرد؛ در واقع این آب داغ است که در مخزن پکیج می‌چرخد و حرارت و گرما تولید می‌کند و از این لحاظ برای افراد هیچ گونه خطر و تهدیدی ایجاد نخواهد شد.

تفاوت پکیج و بخاری در اشغال فضا

قبل از هر چیز باید به این نکته از نظر اشغال فضا توجه داشت که بخاری پس از پایان سرما برداشته می‌شود؛ اما شوفاژ‌ها برای همیشه یک مکان را اشغال خواهند کرد. از آنجا که بخاری با استفاده از لوله به سقف متصل است و شیلنگی به بخاری متصل خواهد شد می‌توان گفت که فضای بیشتری را نسبت به شوفاژ‌ها و رادیاتور نیاز دارد. اگر در مکان مورد نظر از رادیاتور شیشه‌ای استفاده کنید نه تنها جنبه تزئینی دارد، بلکه فضای کمتری را نیز اشغال خواهد کرد.

تفاوت نصب و راه‌اندازی پکیج و بخاری

برای نصب پکیج بایستی از قبل لوله کشی مناسب را انجام داده باشید؛ در صورتی که قبل از ساختمان‌سازی قصد داشته باشید از پکیج به عنوان سیستم گرمایشی خود استفاده کنید، کار آسان خواهد شد؛ چرا که در این صورت لوله‌کشی برای پکیج به صورت توکار انجام خواهد شد. البته برای ساختمان‌های قدیمی نیز می‌توان به صورت روکار لوله‌کشی را انجام داد.

لیست کامل انواع ظروف پذیرایی مهمان
بیشتر بخوانید

اما برای نصب بخاری شما تنها به یک لوله بخاری و شیلنگ نیاز خواهید داشت و در صورت نیاز می‌توانید از یک بست نیز جهت اطمینان و حفظ امنیت استفاده کنید که به مراتب نصب و راه‌اندازی بخاری راحت‌تر صورت خواهد گرفت.

تفاوت بازدهی حرارتی پکیج و بخاری

بخاری به دلیل وجود مستقیم شعله آتش در محیط قاعدتا فضا را نسبت به پکیج گرم‌تر می‌کند؛ چرا که در پکیج ابتدا آب را به رادیاتور انتقال می‌دهد و سپس گرما را به محیط منتقل می‌کنند؛ همچنین پکیج‌ها از آنجا که نقش آبگرمکن را نیز ایفا می‌کنند، زمانی که شما از آب برای حمام، ظرف شستن و …استفاده کنید آب رادیاتور سرد خواهد شد. پس بازدهی حرارتی بخاری بیشتر بوده و در برخی مناطق سرد با وجود پکیج مجبور به استفاده از بخاری نیز می‌شوند؛ چرا که پکیج‌ها به تنهایی برای گرمایش جوابگو نیستند.

تفاوت هزینه پکیج و بخاری

به طور معمول هزینه خرید بخاری کمتر و ارزان‌تر نسبت به پکیج است؛ همچنین باید گفت که بخاری تنها گاز مصرف می‌کند اما پکیج‌ها هم گاز و هم برق مصرف می‌کنند. این گونه هزینه مصرف انرژی نیز بالاتر خواهد رفت (از این رو پکیج‌ها هنگام قطعی برق از کار خواهند افتاد ) لازم به ذکر است که پکیج‌ها کار آبگرمکن را نیز انجام می‌دهند.

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد بخاری ‌و پکیج ‌دارای تفاوت‌هایی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند؛ البته که هر کدام نیز در نوع خود مزایا و معایبی داشتند. اما شما از هر سیستم گرمایشی که استفاده می‌کنید باید سالانه آن‌ها را سرویس کنید تا از خرابی‌ها و تعمیرات جهت حفظ امنیت جلوگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *