مقالات

تفاوت همایش و سمینار و نمایشگاه

تفاوت همایش و سمینار و نمایشگاه

همایش ، سمینار ، نمایشگاه ، کنفرانس به طور کلی همگی یک هدف دارند و در راستای یک هدف برگزار میشوند اما از برخی لحاظ باهم تفاوت هایی دارند که راجع آن صحبت خواهیم کرد.

نکته ای که وجود دارد این است که در زبان انگلیسی به هر مدلی که کنار یکدیگر باشند و به انتقال اطلاعات بپردازند (Gathering) یا همان گردهمایی میگویند و می توان گفت این کلمه سرپرست کلماتی مثل سمینار و همایش و …. است.در ادامه این مقاله از سایت تشریفات تهرانی تمامی این مفاهیم را توضیح خواهیم داد.

سمینار

سمینار

می توان گفت نوعی کنفرانس است که برای ارائه درباره موضوعی است که از پیش تعیین شده است که معمولا یک نفر به عنوان نماینده شروع به صحبت میکند و دیگران در ادامه در صورت  داشتن سوال یا موردی میتواند اظهار نظر و پرسش کند. در این نوع نشست ها معمولا مخاطبان انتظار رسیدن به یک نتیجه از پیش تعیین شده را دارند و حدودا محیطی خشک و جدی نیست . مثلا مانند ستادی که خارج از کلاس برای دانشجویانش سمیناری برگزار کرده تا در مورد موضوعی صحبت کند. این نوع نشست ها و مراسم ها معمولا در محیط هایی مانند آمفی تاتر برگذار میشود.

در این نوع گردهمایی، نتایج پیش‌بینی‌شده‌ای مورد انتظار است. در سمینار، بیش از تبادل نظر شرکت‌کننده‌ها، تجربۀ روش تدریس مدنظر است. این برنامه معمولاً به‌صورت خودمانی برگزار شده، روی بخش کوچکی از یک موضوع صحبت می‌شود و شنوندگان در هر بخش از آن می‌توانند سخن گوینده را قطع کرده و سؤال کنند. به‌هرحال انواع مختلف سمینار وجود دارد؛ ولی اساساً نوعی بحث آزاد برای تقویت مهارت‌های اعضاست. این همایش معمولاً در محل سالن کنفرانس یا آمفی تئاتر برگزار می‌شود.

  • تعداد شرکت‌کنندگان: از ۱۰ نفر به بالا
  • میزان تعامل شرکت‌کنندگان: بسیار بالا
  • میزان صمیمیت: دوستانه و غیررسمی
  • مدت برنامه: یک تا چند روز
  • مثال: سمینار استانی دانش‌آموزی ریاضی و دست‌ساخته‌های آن (مقطع متوسطه).
علت رسوب گیری کولر آبی چیست؟
بیشتر بخوانید

سمینار

میتینگ یا همایش

محیطی است که حدودا افرادی که در آن شرکت می کنند افرادی با سطح سواد بالا و دانش بالا مانند متخصصان و دانشمندانهستند. محیطی است که معمولا در آنجا به بحث و گفت و گو درباره موضوعات مهم می پردازند. همایش در مقایسه با کنفرانس و یا کنگره محیطی کوچکتر دارد اما دارای معیار ها و ویژگی های بهتری است . به صورت کلی همایش محدودیت زمانی ندارد ولی دوره زمانی مشخصی دارد همچنین هدف آن از پیش تعیین شده است.

در این سبک از اجتماع‌، قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان صبحت کرده و نظریات خود را ارائه می‌‌کنند. میزان صمیمیت در نشست‌ها عموماً از بسیار زیاد (ازآنجاکه افراد آشنایی نسبی قبلی با هم دارند) تا گاهی هم بسیار کم خواهد بود .

  • تعداد شرکت‌کنندگان: ۱۰تا۲۰ نفر
  • میزان تعامل شرکت‌کنندگان: خیلی زیاد
  • میزان صمیمیت: متغیر
  • مدت برنامه: یک تا چند روز (بسته به سبک نشست)
  • مثال: نشست خبری سخن‌گوی وزارت امور خارجۀ ایران.

میتینگ یا همایش

نمایشگاه

نمایشگاه مکانی است که در آن تولید کنندگان یا ارائه دهندگان ، محصولات یا خدمات و یا اطلاعات خود را به مخاطبان عرضه میکنند . در این محیط فروشندگان و خریداران با هم مواجه میشوند و با یکدیگر جهت رفع نیاز خود و رسیدن به خواسته خود ارتباط میگیرند . شما در نمایشگاه متوجه میشوید که رقبای خود چه میکنند و چه اهدافی دارند .

یک نمایشگاه، به طور کلی و به معنای عمومی، یک سازماندهی و نمایش مجموعه‌ای از کالاهای تولیدی، ارائه سرویس‌های خدماتی، کالاهای وارداتی، دستاوردهای علمی و پژوهشی، سمینارهای آموزشی، نمایش اختراعات و ابداعات و … است. در عمل، معمولا در یک محیط فرهنگی یا آموزشی مانند موزه، گالری هنری، پارک، کتابخانه، سالن نمایشگاه یا نمایشگاه‌های جهانی (بین المللی) برگزار می‌شود.

هدف از شرکت در نمایشگاه، به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در یک سازمان می‌باشد. آنچه شما را از شرکت‌کنندگان دیگر متمایز می‌نماید و باعث جلب مخاطب می‌گردد، خاص بودن غرفه شما و استراتژی صحیح شرکت در آن و برنامه ریزی نمایشگاه می‌باشد.

نمایشگاه

 

نتیجه گیری

دقت داشته باشید شما با توجه به خواسته و هدف خود ، باید انتخاب کنید که چه نوع نشستی مناسب شماست و سعی کنید با برنامه ریزی دقیق و هدف از پیش تعیین شده برنامه خود را آغاز کنید .همچنین شما میتوانید جهت اجاره تجهیزات نمایشگاه و سمینار خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *