مقالات

تفاوت باند اکتیو و پسیو

تفاوت باند پسیو و اکتیو

باند اکتیو و پسیو از انواع بلندگوها و از تجهیزات صوتی محسوب می‌شوند که مهم‌ترین کارایی آنها در ماشین‌ است. بسیاری از افرادی که به اصطلاح ماشین باز هستند، برای سیستم و تجهیزات صوتی خودرو اهمیت خاصی قائلند. آنها حتی نحوه رانندگی خود را با صدای موسیقی پخش شده از خودرو هماهنگ می‌کنند. این باندها برای پخش کردن صوت کاربرد داشته و هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. ما در مطلب امروز قرار است مقایسه‌ای بین این دو باند داشته باشیم. برای اینکه با تفاوت باند اکتیو و پسیو آشنا شوید لازم است این دو بلندگو را بشناسید؛ همچنین شما میتوانید جهت کرایه باند و تجهیزات صوتی از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید، در ادامه همراه ما باشید‌.

تفاوت باند پسیو و اکتیو

منظور از باند اکتیو چیست؟

باند اکتیو به منبع تغذیه خارجی اصلا نیاز نداشته و از برق شهری 110 یا 220 ولت استفاده می‌کنند. برای اینکه صدای یک باند اکتیو بلند شود به برق و منبع صوتی نیاز است؛ منبع صوتی‌ ارسال‌ کننده سیگنال ساده صوتی، دیجیتال، آنالوگ یا بیسیم است. معمولا اسپیکرهای اکتیو حرفه‌ای در استودیوها کاربرد دارند.

معمولا باندهای اکتیو را نمی‌توان با تعویض آمپلی فایر بروزرسانی کرد یا با تعویض آمپلی فایر داخلی باند اکتیو، احتمال ارتقای سیستم صوتی آن کم است.

بعضی آمپلی فایر داخلی باندهای اکتیو از ورودی USB یا SD Card و بلوتوث برخوردار هستند. با بلوتوثی بودن این نوع باندها، امکان اتصال تلفن همراه یا لپتاپ به این باندها وجود دارد و شما می‌توانید به اجرای موزیک، مداحی و… بپردازید. سایر امکانات باند اکتیو عبارتند از:  باند مجزا، ورودی میکروفن، ورودی یا خروجی برای اتصال به باند اکتیو دیگر یا آمپلی فایر و میکسر.

 منظور از باند پسیو چیست؟

به باندی که برای راه‌ اندازی اولیه و خروجی صدا به آمپلی فایر یا منبع تغذیه خارجی نیاز دارد، باند پسیو گفته می‌شود. باندهای پسیو به دلیل قدرتمند‌تر بودن آمپلی فایر و امکان بروزرسانی و ارتقا سیستم صوتی از طرفداران بیشتری برخوردار است. اتصال این این نوع باندها با یکدیگر به وسیله کابل صورت می‌گیرد.

تعیین اجزای بلندگوی پسیو باید توسط فرد انجام شود. اگر بتوانید ‏شدت، توان و … این تجهیزات را با هم هماهنگ کنید، به بهترین کیفیت صدا می‌رسید؛ ‏اما ممکن است بین اسپیکرها نیز تداخل سیگنال به وجود بیاید. هر چقدر هم که تلاش کنید تا مانع از تداخل فرکانسی و ایجاد نویز باشید باز هم ممکن است نویز ایجاد شود. مثلا کراس‌ اور، سیم‌های طولانی پخش‌شده در دورتادور اتاق و تجهیزات بیرونی انتقال‌ دهنده سیگنال، نویز ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل است که طراحان اسپیکر تلاش می‌کنند نویز و تداخل سیگنال را  کاهش دهند.

ترفندهای خنک کردن باد کولر آبی، آسان و به صرفه
بیشتر بخوانید

باند پسیو

ویژگی های باند اکتیو

باند اکتیو دارای ویژگی‌هایی هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • به مناسب‌ترین آمپلی فایر مجهز هستند

در بلندگوی اکتیو، طراحی آمپلی فایر سبب می‌شوند که عملکرد مناسبی داشته باشند؛ ولی تعویض این اسپیکرها سخت است. البته ویژگی بدی هم نیست. وقتی درایورها، کراس اوورها و آمپلی فایرها کار می‌کنند لازم نیست نگران کمبود منبع تغذیه بلندگو باشید. در واقع این باند جزئی از یک طراحی منسجم محسوب می‌شود که احتمال خراب شدن دستگاه و عدم هماهنگی آن را کم می‌کند. ‏

  • ‏قابلیت کار با بلوتوث و وای فای را دارند

در این باندها اگر سیگنال را به صورت بی‌سیم با بلوتوث یا ‏WiFi‏ ارسال کنید، قبل از اینکه صدای آن شنیده شود باید ‏تقویت سیگنال انجام بگیرد. اگر قصد خرید  دستگاه پخش گران قیمت را ندارید اقدام به خرید یک ‏باند اکتیو کنید و به پخش موسیقی از بلوتوث یا با ‏USB ‎‏ بپردازید. ‏

  •  مسیر سیگنال راحت‌ تر است

باند اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی است و مدار کراس اوور قبل از تقویت سیگنال فیلتر می‌شود. ‏به این ترتیب وقتی کراس اوور مقابل تقویت کننده قرار می‌گیرد به تقویت سیگنال هر درایور به طور ‏جداگانه می‌پردازد. در این باند بعد از اینکه سیگنال از کراس اوور عبور کند، سیگنال تقویت می‌شود و سیگنال همزمان به توییتر و ووفر می‌رسد و به کاهش شیفت فاز بین درایورها می‌پردازد. در این باندها تمام  تجهیزات مانند یک واحد فعالیت کرده و مکمل هم هستند و با هماهنگی هم  صدای عالی ‏ایجاد می‌کنند. ‏

  • ‏وزن سنگین‌تری دارد

باند اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی است که انواع مختلفی دارد. این باندها وزن بیشتری دارند و حمل و نقل و جابه‌جایی آنها سخت‌تر از باند پسیو است.

باند اکتیو وباند پسیو

ویژگی های باند پسیو

از ویژگی‌های باند پسیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم کمتر و قرارگیری راحت‌ تری دارد

بعد از خرید بلندگوهای پسیو باید به بررسی اتصال سیم بلندگو بپردازید و اطمینان پیدا کنید که به ‏پریز برق نزدیک است. معمولا این بلندگوها از سیم‌های بلندی برخوردار هستند. اگر برای استفاده از سینمای خانگی از بلندگوی مجهز ‏به سیستم برق بهره می‌برید باید کابل دیگری داشته باشید. این کابل با پری امپ و پردازنده کار می‌کند. در این مورد دو کابل که یکی از پریز دیوار و دیگری از پری‌امپ و پردازنده رد می‌شود نیاز دارید‌.

  • حمل و نقل این باند آسان‌ تر ‏است
لیست کامل انواع ظروف پذیرایی مهمان
بیشتر بخوانید

چون باندهای پسیو آمپلی فایر داخلی ندارند، ‏جابه‌جایی آنها راحت‌تر است و راحت‌تر نصب می‌شوند. اگر به باند سبک نیاز دارید این باند مناسب شماست؛ همچنین با سیستم ‏زون‌بندی می‌توانید اقدام به کنترل باندها کنید. ‏

  • امکان بروز رسانی و تعویض آمپلی فایر در آن بیشتر است

در مورد باند پسیو در صورتی که بخواهید انرژی بیشتری از باندها بگیرید، می‌توانید آمپلی فایری خریداری کنید که قدرت بیشتری داشته باشد و بعد آمپلی فایر را به ‏بلندگوهای جدید وصل کنید؛ ولی باند اکتیو این قابلیت را ندارد؛ ‏همچنین گاهی پیدا کردن آمپلی فایر برای باند اکتیو به سختی انجام می‌شود. اگر این باند خراب شود برای تعمیر باید جعبه باند باز شود که به علت گران بودن باید دقت کنید که تعمیرکار به جعبه آمپ آسیب وارد نکند‌.

اگر مدت زیادی است که باند اکتیو ‏خراب است چون قطعات آن قدیمی شده‌اند احتمالا نمی‌توان قطعه مناسب را پیدا کرد و باید بلندگوی جدیدی بخرید؛ اما چون یک باند پسیو فاقد آمپلی فایر مخصوص بوده و قطعه‌ ‏الکترونیکی پیچیده‌ای ندارد که خراب شود به راحتی ‏می‌توانید آمپلی فایر مورد نظر خود را خریداری کنید.

  •  دستیابی به کیفیت صدای خوب سخت تر است

در بلندگوی پسیو برای اینکه به صدای خوب دست پیدا کنید باید شما اجزای بلندگوی پسیو را مشخص کنید؛ یعنی باید از تخصص کافی برخوردار باشید تا آمپلی فایری بخرید که اجزا با هم هماهنگ باشند. در صورتی که تخصص کافی ندارید، برای هماهنگ کردن اجزای باند می‌توانید از کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

تفاوت های باند پسیو و باند اکتیو

سخن پایانی‌

از جمله باندهایی که استفاده زیادی از آنها می‌شود باند اکتیو و پسیو هستند. ما در مطلب امروز به تفاوت بین دو باند اکتیو و پسیو پرداختیم و ویژگی‌های هر یک از آنها را برشمردیم. شما هم می‌توانید با توجه به توضیحات بالا و بر اساس نیازتان باند مناسب را انتخاب کنید. اگر بین انتخاب آنها سردرگم هستید و نیاز به مشورت دارید توصیه می‌کنیم با کارشناسان تشریفات تهرانی ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *