مقالات

ایده برگزاری جشن دندونی

جشن دندانی

معمولا برای برگزاری جشن‌های مختلف، ایده‌های متنوع و جذابی وجود دارد که متناسب با آن جشن از آن‌ها استفاده می‌شود. برای برگزاری جشن دندونی کودک نیز ایده‌های گوناگونی وجود دارد که امروزه بسیاری از مادران جوان از آن استفاده کرده تا جشن دندونی فرزند خود را به بهترین شکل و بسیار به یاد ماندنی برگزار کنند اگر به دنبال یک شرکت برای تشریفات مجالس خود هستید با ما همراه باشید . در این مطلب سعی داریم شما را با ایده‌های برگزاری جشن دندونی بیشتر آشنا کنیم تا با انجام چند کار ساده جشن زیبا و جذابی برای فرزند خود برگزار کنید.

جشن دندونی چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

یکی از رویدادهای جذاب پس از به‌دنیا آمدن نوزاد، طی شدن مراحل رشد است. مشاهده قد کشیدن‌ها و شیرین‌کاری‌های نوزاد، لذت عجیبی برای پدر و مادر دارد. با رشد اولین دندان شیری در کودک، جشنی به نام «جشن دندونی» برای او گرفته می‌شود.جشن دندونی یکی از انواع جشن‌هایی است که با رویش اولین دندان کودک گرفته میشود  این جشن در ایران و در مناطق مختلف آن، طبق آداب و رسوم خاص آن منطقه برگزار می‌شود. در ایران سنت برگزاری جشن دندونی به این صورت است که خانواده‌ها به مناسبت رویش اولین دندان نوزاد خود با دعوت از اقوام و آشنایان، جشن دندونی برای نوزاد برگزار می‌کنند. در واقع این روز و جشن مختص به نوزاد است؛ پس بهتر است از هر جشن دیگری متفاوت‌تر برگزار شود. از لباس تا دیزاین، خوراکی و… همه چیز باید متناسب با این جشن تهیه و صورت گیرد.

گرچه جشن دندونی در ایران بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد اما باید بدانید که برگزاری این جشن تنها مختص به ایران نیست؛ بلکه در بسیاری از کشورها نیز به شیوه‌ها و آداب مختلف برگزار می‌شود.

جشن دندانی

 

 

تزئینات جشن دندونی

معمولا اولین مرحله برای برگزاری جشن انجام تزئینات محل برگزاری آن جشن است. جشن دندونی نیز باید مانند جشن‌های مختلف مثل تولد، تم و تزئین مخصوص خود را داشته باشد. بهترین ایده برای برگزاری جشن دندونی استفاده از تم رنگی خاص است تا راحت‌تر بتوانید همه چیز را بر اساس آن تهیه کنید. باید توجه داشته باشید که انتخاب تم رنگی بسته به جنسیت فرزند شما می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در هر صورت می‌توانید از چند رنگ مکمل نیز جهت جذابیت بیشتر استفاده کنید.

تشریفات تولد و برگزاری جشن تولد
بیشتر بخوانید

پس با انتخاب یک تم مناسب و زیبا که همه چیز بر اساس آن تزئین می‌شود، می‌توان یک خاطره به یادماندنی و جذاب را برای جشن اولین دندان فرزند خود ثبت کنید. استفاده از ریسه و بادکنک متناسب با تم انتخابی شما می‌تواند تزئین را زیبا‌تر کند.

خوراکی های جشن دندونی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین خوراکی‌های جشن دندونی معمولا کیک و آش دندونی هستند که برای تهیه آن‌ها نیز ایده‌های متفاوت و جذابی وجود دارد. کیک را متناسب با جنسیت فرزند خود می‌توانید انتخاب کنید و شکل دندان را برای تزیین آن به کار ببرید‌. آش دندونی نیز متناسب با هر استان به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود که برای تزئین آن نیز می‌توانید با استفاده از کشک و طرح دندان و چیزهای شبیه آن ظاهر جذابی به آش دهید.

آش دندونی بپزید. این آش، با گندم پخته می‌شود‌.

در ادامه، مواد لازم جهت تهیه این آش دندونی را، مشاهده می کنید:

  • گندم پوست کنده : 2 پیمانه
  • نخود : 1 پیمانه
  • عدس : 1 پیمانه
  • لوبیا سفید : 1 پیمانه
  • لوبیا قرمز : 1/4 پیمانه
  • لوبیا چیتی : 1/4 پیمانه
  • پیاز درشت : 2 عدد
  • آب گوشت : به مقدار لازم
  • نمک , فلفل و زردچوبه : به مقدار دلخواه
  • گوشت گوسفندی : در صورت تمایل به‌صورت ریش ریش

اما علاوه بر کیک و آش، خوراکی‌های مختلف دیگری نیز می‌توانید تهیه و سرو کنید که به دلخواه و سلیقه خود می‌توان از پاپ کورن، انواع کوکی، کاپ کیک و … استفاده کرد. توجه داشته باشید که هر نوع خوراکی که در جشن دندونی سرو می‌کنید، برای جذاب‌تر شدن جشن باید آن‌ها را متناسب با موضوع و دیزاین جشن تزئین کنید. ایده‌های ساده و مختلفی برای تزئین خوراکی‌ها وجود دارد که در عین حال بسیار جذاب خواهند بود؛ به‌طور مثال یکی از ایده‌های مناسب و زیبا برای تزئین خوراکی‌های جشن دندونی این است که با استفاده از مقوای سفید و خلال دندان تاپرهایی به شکل دندان تهیه کنید و آن‌ها را کنار ظرف خوراکی قرار دهید.

جشن دندونی

ظرف خوراکی مناسب جشن دندونی

درست کردن ظرف خوراکی برای جشن دندونی می‌تواند ایده بسیار خلاقانه‌ای باشد که نسبت به ظروف آماده زیبا‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. در واقع ایده‌های جالب و مختلفی وجود دارد که با کمی زمان و خلاقیت می‌توانید با استفاده از وسایلی که در دسترس است به سادگی ظروف زیبایی را تهیه کنید. برای مثال بطری‌های یک بار مصرف نوشابه یا دوغ بهترین گزینه برای شما خواهد بود. انتهای آن‌ها که شبیه به دندان است؛ را برش داده و با ماژیک قرمز و مشکی روی آن چشم و دهان بکشید. از این بطری‌ها می‌توانید علاوه بر سرو خوراکی‌های جشن به عنوان گیفت یا جای باکس نیز استفاده کنید.

بهترین ایده‌های مراسم عروسی در دنیا
بیشتر بخوانید

گیفت دندونی

امروزه یکی از ایده‌های جالب و به یادماندنی که برخی از جشن‌ها از آن بهره می‌برند، درست کردن گیفت یا همان یاد بود است که به مهمانان جشن داده می‌شود.  این ایده جذاب و دوست داشتنی نیز می‌تواند در برگزاری جشن دندونی به کار گرفته شود. گیفت جشن دندونی می‌تواند هر وسیله‌ای که مربوط به دندان است باشد مثل تم دندان یا مسواک و…

جشن دندانی گیفت

 

 

سخن پایانی

معمولا برای همه مادران برگزاری جشن دندونی از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام موارد و ایده‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند در برگزاری هر چه بهتر جشن دندونی فرزند شما موثر بوده و به عنوان اولین جشن برای کودک شما بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد. اما می‌توانید با نگه داشتن لباس فرزند خود که با تم و به شکل دندان است همچنین با گرفتن فیلم و عکس از این لحظات زیبا یک روز فوق‌العاده را در زندگی فرزندتان ثبت کنید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *