مقالات

ترفندهای خنک کردن باد کولر آبی، آسان و به صرفه

خنک کردن کولر

آیا خنک کردن باد کولر آبی، در کاهش مصرف انرژی موثر است؟ کولر آبی علیرغم باور عموم توانایی بالایی در خنک کردن هوا و تنظیم دمای هوای گرم  دارد. عملکرد کولر آبی  لوازم سرمایشی در راستای خنک کردن هوای درون ساختمان، تحت تأثیر آب و برق می باشد. این دستگاه علیرغم کولر گازی و انواع لوازم سرمایشی دیگر دکمه تنظیم دما ندارد. از این رو بهره گیری از ترفندهای خنک کردن باد کولر در گرمای طاقت فرسا، سبب افزایش کارآیی آن می گردد. عدم استفاده مداوم و طولانی از کولر آبی را تحت هر شرایطی نباید نادیده گرفت.

استفاده از ترفندها و رسیدگی صحیح به کولر آبی، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، سبب خنک کردن باد کولر آبی در روزهای گرم تابستان می‌گردد. سرویس کولر، تعویض پوشال، استفاده از یخ، قرار دادن کولر در سایه و… ترفندهای قابل اجرا در افزایش کارایی کولر می باشند.

ترفندهای کاربردی خنک کردن باد کولر آبی

بیشتر بخوانید : با دانستن دلایل خنک نکردن کولر گازی مشکلات خود با کولر گازی را رفع کنید 

اهمیت خنک کردن باد کولر آبی

چرا خنک کردن باد کولر آبی اهمیت دارد؟ میزان مصرف مطلوب انرژی کولر آبی سبب استفاده گسترده آن به منظور خنک کردن هوای گرم تابستان  می باشد. توانایی خنک کردن کولر آبی در اوج گرمای تابستان، به طور محسوسی کاهش می یابد. بهره گیری از ترفندهای خانگی خنک کردن کولر سبب  خنک شدن قابل ملاحظه هوا، کاهش مصرف انرژی و کاهش استهلاک کولر می‌گردد. از این رو توجه ویژه به خنک کردن کولر اهمیت بسزایی در کسب رضایت کاربران و ماندگاری قطعات مختلف کولر گازی دارد.

ترفندهای کاربردی خنک کردن باد کولر آبی

ترفندهای کاربردی در کارایی حداکثری خنک کردن باد کولر آبی و کاهش میزان مصرف آب و برق، شامل موارد ذیل می باشند:

  • سرویس کولر آبی

سرویس کولر آبی اولین ترفند کاربردی در خنک کردن باد کولر آبی به شمار می آید. قطعات و اجزای مختلف کولر آبی در طول سال در معرض گرد و غبار، هوای آلوده و باد و باران قرار دارند. همچنین این وسیله سرمایشی در فصل های خنک، بلا استفاده در معرض عوامل مخرب محیطی قرار دارد . از این رو سرویس تمام قطعات اصلی کولر آبی در جهت زدودن آلودگی و تنظیم عملکرد آن الزامی میباشد. گرفتگی و آلودگی قطعات کولر سبب کاهش توانایی خنک کردن کولر آبی می گردد. در حالیکه روغن کاری، وارسی پیچ و مهره ها و بررسی وضعیت موتور و دینام، سبب افزایش توانایی می‌شوند. در این روش میتوانید دلایل کاهش رطوبت کولر آبی را هم رفع کنید

 

  • تاثیر پد پوشالی مرغوب در خنک کردن باد کولر آبی

کیفیت پوشال مورد استفاده در کولر آبی، راندمان دستگاه را افزایش می‌دهد. استفاده از پدهای پوشالی مرغوب بجای پدهای سلولزی جهت خنک کردن کولر آبی توصیه می‌شود. هرچه کیفیت پوشال بالاتر باشد، حجم آب بیشتری در خود حفظ می‌کند. بدین ترتیب، هوای ورودی کولر توسط پوشال های خیس بهتر و سریعتر خنک می شود.

نحوه برگزاری مراسم در هوای بارانی و فضای باز
بیشتر بخوانید

در این قسمت برای اجاره انواع کولر برای مراسمات خود وارد شوید  

  • محل نصب استاندارد

محل نصب کولر عاملی مؤثر در میزان کارایی و استهلاک کولر می باشد. نصب کولر در محیط باز و مسیر جریان هوای آزاد زمینه ی خنک شدن دستگاه و تولید باد خنک می‌گردد. نصب کولر در محلی دور از تابش مستقیم نور خورشید، کارآیی آن را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین باید از نصب کولر نزدیک دودکش لوازم گرمایشی خودداری گردد.

 

راهکارهای خنک کردن باد کولر آبی پیش از روشن کردن

 

  • بکارگیری دو عدد واتر پمپ برای خنک کردن باد کولر آبی

پمپاژ آب درون تشتک کولر آبی و انتقال آن به لوله توزیع آب توسط واتر پمپ انجام می‌شود. افزایش قدرت واتر پمپ منجر به افزایش آبرسانی پوشال ها و خنک کردن باد کولر آبی می گردد.

استفاده از دو عدد واتر پمپ تغییر قابل توجهی در میزان پمپاژ آب  هوا دهی کولر ایجاد می‌کند. بدین ترتیب بهره گیری از دو عدد واتر پمپ راه حل مناسبی برای افزایش هوادهی و خنک کردن باد کولر آبی است.

  • بررسی تشتک کولر

میزان آب موجود در تشتک با خیس شدن پوشال ها و خنک کردن باد کولر آبی ارتباط مستقیم دارد. بررسی تشتک و اهرم شناور تنظیم کننده آن در تنظیم میزان آب در دسترس کولر موثر می باشد.

  • روشن کردن واتر پمپ پیش از موتور کولر

با توجه به اینکه روشن کردن واتر پمپ سبب توزیع آب در دیواره و پوشال کولر آبی می گردد. روشن کردن واتر پمپ پیش از روشن کردن موتور کولر سبب تولید باد خنک تر می شود. بدین منظور بهتر است  10 دقیقه پیش از روشن کردن کولر، واتر پمپ روشن شود تا پوشال ها کاملا خیس شوند.

  • تعویض به موقع پوشال ها

پوشال ها به عنوان فیلتر و مبدل هوای گرم به هوای سرد محسوب می‌شوند. تعویض به موقع آنها متناسب با میزان فعالیت کولر، موجب افزایش هوادهی و خنک کردن کولر آبی می‌گردد. از این رو تعویض دو سال یکبار پوشال ها کارایی کولر را افزایش می دهد.

  • ریختن یخ در تشتک کولر

راه حلی فوری برای خنک کردن باد کولر آبی، ریختن یخ در تشتک آب کولر می باشد. هرچه آب درون تشت خنک تر باشد، هوای کولر خنک تر می شود. از این رو در روزهای گرم تابستان نیابد از این راه حل غافل شد.

  • گذاشتن سایه بان

تابش مستقیم نور آفتاب به کولر آبی سبب گرم شدن آن و افزایش دمای هوای داخل ساختمان می‌گردد. ساختن سایه بانی مناسب برای محافظت از کولر و جلوگیری از تابش نور آفتاب، موجب خنک کردن باد کولر آبی می گردد. ساخت سایبان ساده با برزنت، ورق آلومینیوم و چوب MDF، کارایی و ماندگاری کولر را افزایش می‌دهد.

  • کوتاه کردن متراژ کانال کشی عاملی موثر در خنک کردن هوای کولر آبی
راهنمای انتخاب تم تولد بزرگسال
بیشتر بخوانید

طولانی بودن مسیر کانال کولر تا دریچه داخل ساختمان سبب کاهش میزان خنک کردن باد کولر آبی می‌شود. توجه به این نکته هنگام کانال کشی کولر بسیار مهم است. بنابراین کاهش فاصله کولر تا دریچه ورودی باد به درون ساختمان، سبب تولید هوای خنک تر می‌گردد.

تشریفات تهرانی اراعه دهنده انواع خدمات اجاره میز و صندلی برای مراسمات  

راهکارهای خنک کردن باد کولر آبی پیش از روشن کردن

خنک کردن باد کولر آبی با رعایت برخی نکات ساده، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. نکات قابل توجه شامل موارد ذیل می باشند:

  • شستشوی کولر آبی پیش از روشن کردن آن در فصل گرما، با رفع گرد و غبار و آلودگی سبب افزایش کارایی کولر می‌شود. شستن تشت کف کولر، شستن پوشال ها، تمیز کردن موتور و گردگیری دینام در خنک شدن باد کولر بسیار موثر می باشد.
  • هم راستا بودن دهانه کانال و خروجی کولر، از هدر رفتن باد کولر جلوگیری می‌کند. از این رو جهت کاهش هدر رفت باد خنک، بررسی محل اتصال دهانه کولر و کانال کولر الزامی است.
  • تعداد دریچه های خروجی باد کولر در میزان خنکی هوا نقش بسزایی دارند. از این رو بستن دریچه های بلا استفاده جهت دسترسی به باد مورد نیاز بسیار موثر است.
  • قرار دادن کولر آبی روی چهارپایه به دلیل جریان هوا در اطراف کولر، دمای کولر را کاهش می‌دهد. از این رو باد تولید شده خنک تر می باشد.

اهمیت خنک کردن باد کولر آبی

اگر برای مراسمات خود به دنبال اجاره میز و صندلی مناسب هستید وارد شوید

سرویس کولر برای خنک کردن کولر آبی

سرویس کولر شامل یک سری اقدامات در جهت بررسی و رفع عیوب احتمالی کولر است که در خنک کردن باد کولر آبی موثر است. سرویس کولر زمینه علاوه بر استفاده بهینه از آب و برق، تولید هوای خنک را تسهیل می بخشد. اقدامات سرویس کولر آبی شامل موارد ذیل می باشند:

  1. ارزیابی پیچ و مهره ها و روغن کاری بخش های مختلف موتور جهت کارایی مطلوب
  2. رسیدگی به لوله توزیع آب و وضعیت سوراخ های آن
  3. ارزیابی تمام پیچ و مهره ها
  4. تعویض تسمه در صورت فرسایش
  5. تمیز و سرویس کردن دینام
  6. تنظیم وضعیت شناور
  7. ارزیابی وضعیت شلنگ آب

سخن آخر

افزایش میزان خنک کردن کولر آبی علاوه بر رعایت و اجرای نکات مذکور، نیازمند استفاده اصولی از کولر می باشد. ساختار دینام به گونه ای است که پس از 6 الی 7 ساعت کار مداوم داغ می‌کند. بنابراین توانایی تولید باد خنک کولر آبی در صورت گرم کردن دینام  مختل می‌شود. از این رو جهت تولید باد خنک از روشن کردن مداوم کولر پرهیز شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *