مقالات

علل کاهش رطوبت کولر آبی، مزایا و معایب آن

کولر آبی

دم کردن هوا با کولر آبی چگونه است؟ مزایا و معایب کاهش رطوبت کولر آبی کدامند؟ اغلب دارندگان کولر آبی با اصطلاح دم کردن کولر آبی آشنا هستند. تصور گرم تر شدن هوای ساختمان در فصول گرم سال علیرغم استفاده از کولر آبی، بسیار آزاردهنده است. عدم تامین آب لازم کولر آبی، سبب افت کارایی کولر و گرم تر شدن هوا می‌گردد. در حال حاضر کولر های آبی ایستاده کم تر با این مشکل مواجه هستند .

مزایا و معایب کاهش رطوبت کولر آبی با توجه به اقلیم حاکم بر منطقه، تعیین می‌شوند. به طور مثال رطوبت کولر آبی در مناطق گرم و خشک سبب تنظیم آب و هوای داخل ساختمان می گردد. از این رو کاهش رطوبت کولر سبب نارضایتی ساکنین می‌شود. در حالیکه ساکنان مناطق شرجی از کاهش رطوبت کولر خرسند می باشند.

رطوبت کولر آبی

در صورت نیاز به اجاره کولر برای مجالس خود وارد شوید 

کاهش رطوبت کولر آبی چرا و چگونه؟

کولر آبی برای تولید باد خنک علاوه بر انرژی الکتریکی به آب هم نیاز دارد. عدم تأمین آب و کاهش رطوبت کولر آبی مساوی  با هوای گرم و نامطلوب در روزهای گرم تابستان است. کاهش رطوبت کولر به دلیل اختلال در سیستم آبرسانی کولر آبی رخ می‌دهد. توجه ویژه به میزان رطوبت کولر علاوه بر تنظیم دما و رطوبت محیط سبب افزایش کارایی کولر آبی می گردد.

خراب شدن پوشال ها، نشت شلنگ آب، نقص در پمپاژ آب و روشن نکردن دکمه آب کولر از علل بارز کاهش رطوبت کولر آبی می باشند. این عوامل موجب  کاهش کارایی کولر در تولید باد خنک میشوند. در واقع خشک بودن پوشال ها از خنک شدن طبیعی هوای ورودی میکاهد. از این رو هوای درون ساختمان افزایش می یابد.

خرابی کولر

علل کاهش رطوبت کولر آبی

عوامل موثر در کاهش رطوبت کولر آبی شامل مواردی است که تأمین آب کولر را مختل می نمایند. این عوامل با کاهش رطوبت کولر موجب کاهش توانایی کولر در تولید باد خنک می‌شوند. این علل شامل موارد ذیل می باشند.

  • نزدن کلید پمپ از عوامل کاهش رطوبت کولر آبی

یکی از عوامل اصلی کاهش رطوبت کولر آبی مربوط به خرابی یا نزدن کلید پمپ آب است. کلید کولر آبی حاوی سه دکمه موتور، سرعت و پمپ می باشند. دستگاه با زدن دکمه موتور روشن می‌شود و آب مورد نیاز آن با زدن دکمه پمپ تامین میشود. کولر آبی بدون زدن دکمه پمپ، مانند پنکه عمل می‌کند. به عبارت دیگر، در چنین حالتی کولر هوای گرم بیرون را بدون هیچ تغییری در داخل ساختمان میدمد. این مشکل با زدن دکمه پمپ به آسانی رفع می شود و کولر هوای خنک تولید می‌کند.

  • اختلال در سیستم آبرسانی

اختلال در سیستم آبرسانی سبب کاهش رطوبت کولر آبی و تولید باد گرم می‌شود. سیستم آبرسانی از شیر آب تا سیستم پمپاژ کولر را دربرمی‌گیرد. وصل بودن شیلنگ آب کولر به شیر آب، حرکت آب به سوی کولر، کارکرد مطلوب پمپاژ دستگاه و مرطوب شدن پوشال ها جزء سیستم آبرسانی می باشد. بنابراین هرگونه نشتی و اختلال در این بخش سبب کاهش رطوبت کولر می‌گردد.

  • گرفتگی لوله توزیع آب

انتقال آب پمپاژ شده به پوشال ها توسط لوله توزیع آب صورت میگیرد. لوله توزیع حاوی تعداد زیادی سوراخ برای تأمین آب پوشال دیواره ها می باشد. گاهی سوراخ های لوله توزیع کننده به دلیل رسوب جرم، آلودگی های موجود در آب، گرد و غبار و… مسدود می‌شوند. عدم آبرسانی مطلوب به پوشال ها سبب عدم تهویه هوا و تولید باد گرم می‌شود. رفع گرفتگی این سوراخ ها به کمک وسیله ای نوک تیز و مواد جرم گیر صورت می‌گیرد.

  • پوشال های کهنه

عملکرد مطلوب کولر آبی به کیفیت و کارایی پوشال ها بسیار مرتبط است. پوشال عنصر اصلی خنک نمودن هوای ورودی کولر آبی است. بدین صورت که هوای ورودی با عبور از پوشال های مرطوب، گرمای خود را از دست داده و خنک می‌شود. فرسایش پوشال ها سبب کاهش جذب آب و در نتیجه کاهش رطوبت کولر آبی می‌گردد. قرارگیری پوشال ها در معرض هوای آلوده و آب کولر، سبب فرسایش آنها در دراز مدت می‌شود. از این رو تعویض پوشال ها هر دو سال یکبار، علاوه بر تنظیم میزان رطوبت کولر کارآیی آن را نیز افزایش می‌دهد. میزان فرسایش پوشال کولر در شهرهای مرطوب و شهرهای دارای آب و هوای خشک بسیار بالاتر از سایر شهرها ست.

بهترین انواع کولر گازی پرتابل
بیشتر بخوانید

گرمای کولر آبی

در صورتی که برای برگزاری مجالس خود به اجاره میز و صندلی احتیاج دارید وارد شوید 

راه حل های رفع کاهش رطوبت کولر آبی

بررسی دقیق عملکرد کولر آبی، فاکتوری مهم جهت عیب یابی سیستم رفع علت کاهش رطوبت کولر آبی می باشد. راه حل های رفع علت کاهش رطوبت به شرح ذیل می باشند.

  • تعویض دوسال یکبار پوشال ها نقش چشمگیری در افزایش کارایی کولر و تنظیم میزان رطوبت ایفا می‌کند. پوشال های نو دارای توانایی جذب آب بیشتر و در نتیجه تولید هوای خنک تر می باشند.
  • تعویض شلنگ آب فرسوده و دارای نشتی با شلنگ نو و فاقد سوراخ و گرفتگی در بهبود رطوبت کولر مؤثر است.
  • رفع گرفتگی لوله های توزیع آب کولر، عامل بسیار مهمی در رفع خشکی پوشال های کولر آبی می باشد.
  • تعمیر و تعویض پمپ آب کولر در صورت کاهش پمپاژ آب، راه حل مناسب تنظیم رطوبت کولر است.
  • سرویس سالیانه کولر آبی، بهترین روش جلوگیری از کاهش رطوبت و فرسایش آن می باشد.

مزایای کاهش رطوبت کولر آبی

کاهش رطوبت کولر آبی بنا به اقلیم منطقه مزایا و معایبی برای کاربران به همراه دارد. کاهش رطوبت در شهرهای دارای هوای مرطوب و نسبتا مرطوب سبب کاهش رطوبت داخلی ساختمان می‌گردد. در واقع استفاده از کولر آبی  همیشه سبب افزایش رطوبت ساختمان می‌شود. اما در صورتی که رطوبت کولر کاهش یابد، میزان رطوبت هوا کاهش می یابد.

کاهش رطوبت کولر آبی سبب کاهش رطوبت هوای داخلی و در نتیجه عدم رشد قارچ و باکتری‌های موجود در هوا می‌گردد. رطوبت بیش از حد هوا موجب رشد و تکثیر قارچ ها در هوا می‌شود.

معایب کاهش رطوبت کولر آبی

معایب کاهش رطوبت کولر آبی بیشتر در مناطق دارای آب و هوای گرم و خشک مشاهده می‌شود. رطوبت موجود در باد کولر آبی در مناطق دارای هوای معتدل و گرم و خشک، از خشکی پوست، اختلالات تنفسی و… جلوگیری می نماید. در واقع کاهش رطوبت سبب خشکی پوست افراد در گرمای تابستان می‌گردد. همچنین خشکی بیش از اندازه هوا موجب کاهش کیفیت هوای تنفسی و اختلال در سیستم تنفسی میشود.

تشریفات تولد و برگزاری جشن تولد
بیشتر بخوانید

با توجه به اینکه وجود مقداری رطوبت سبب حفظ کیفیت و جلوه ظاهری  لوازم چوبی منزل می‌گردد. با کاهش رطوبت کولر کیفیت و دوام لوازم چوبی کاهش می یابد. بنابراین توجه به میزان رطوبت کولر، نقش بسزایی در بهبود هوای ساختمان در فصل تابستان دارد.

رطوبت-هوا

بیشتر بخوانید : آیا میدانید علل رسوب گیری کولر آبی چیست ؟ 

دم کردن هوا یعنی چه؟

به گرم و مرطوب شدن هوای داخل ساختمان علیرغم استفاده از کولر آبی، در اصطلاح دم کردن کولر آبی گفته می‌شود. کاهش رطوبت کولر آبی یکی از عوامل دم کردن هوای ساختمان در فصل تابستان می باشد. عدم تهویه مناسب هوای داخل ساختمان عاملی بسیار مهم در افزایش رطوبت محیط دارد. از این رو استفاده از سیستم تهویه مناسب در ساختمان های دارای کولر آبی رایج می باشد.

قرار دادن کولر آبی در معرض تابش مستقیم آفتاب، سبب افزایش دمای قطعات و آب موجود در کولر می شود. به همین دلیل باد تولید شده گرم و نامطلوب می باشد. باز کردن یکی از قطعات چهارچوب فلزی کولر موجب افزایش دمای کولر و هوای تولیدی گرم می‌گردد.

کارایی کولر آبی در صورت تنظیم میزان رطوبت و سرویس سالانه، مطلوب بسیاری از کاربران میباشد. رعایت اعتدال در کاهش و افزایش رطوبت کولر آبی، علاوه بر کاهش انرژی مصرفی سبب کسب رضایت کاربران می گردد. کاهش میزان رطوبت در واقع نشانه ی عدم کارکرد صحیح کولر می باشد. از این رو تعمیر ارزیابی وضعیت کولر در صورت کاهش یا افزایش رطوبت برای حفظ سلامت کولر الزامی می باشد.

5 دیدگاه در “علل کاهش رطوبت کولر آبی، مزایا و معایب آن

    1. yousefi گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از ثبت نظرتون

  1. بازتاب: محمد اولیایی
    1. yousefi گفت:

      سلام دوست عزیز . ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون

    2. yousefi گفت:

      سلام. بله ایده خوب و جدیدی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *