مقالات

ویژگی های سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی

سفره عقد

ویژگی های سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی

چیدن سفره عقد در مقابل عروس و داماد، هنگام جاری شدن خطبه عقد یکی از سنت های زیبای ایرانیان است. استفاده از سفره عقد مدرن و کلاسیک و نوع چیدمان آن بستگی به فرهنگ و قومیت در هر شهر دارد. بر روی سفره عقد وسایل و خوراکی های مختلفی استفاده می شود که هر کدام معنی و مفهوم خاصی دارند.

داخل انواع سفره عقد بایستی از لوازم و تجهیزات ضروری استفاده کرد تا سفره عقد در عین زیبایی و خاص بودن، ساده و جذاب نیز باشد. در انتخاب سفره عقد مهمترین عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد نوع و سبک آن است که دارای دو سبک مدرن و سنتی می باشد.

سفره عقد نیز مانند سفره هفت سین دارای ویژگی های مختلفی بوده و تشریفات مجالس متنوعی دارد. بسیاری از سالن های عقد و یا محضرخانه ها دارای سفره عقد آماده هستند. اما در صورت تمایل عروس و داماد می توانند متناسب با سلیقه خود چیدمان سفره عقد را انتخاب کنند. برای دیزاین سفره عقد می توان از افراد فعال در این زمینه استفاده کرد تا بهترین سفره عقد مدرن و کلاسیک را به سلیقه خودتان در مکان مورد نظر دیزاین کنند.

بیشتر بخوانید : کرایه میز و صندلی برای اطراف سفره عقد

چیدمان کلی سفره های عقد

سفره های عقد چه به صورت مدرن باشند و یا به شکل کلاسیک و سنتی، به صورت کلی دارای چیدمان خاصی هستند و بایستی در آنها از اجزای مختلفی استفاده کرد. انتخاب رنگ سفره عقد مدرن و کلاسیک، یکی از نکات مهمی است که بایستی با اجزای داخل سفره هماهنگ باشد.

در واقع جز اصلی و همیشگی مراسم های عروسی، سفره عقد و نوع چیدمان و تزیین آن است. انواع سبک های سفره های عقد دارای یک چیدمان کلی هستند که شامل مواردی مانند؛

بهترین ایده‌های مراسم عروسی در دنیا
بیشتر بخوانید

قرآن، که وجود آن در انواع سفره عقد مدرن و کلاسیک و سنتی ضروری است و نشانه مورد تایید بودن وصلت از طرف خداوند است و معمولا در بالاترین قسمت سفره و روبروی آینه قرار می گیرد. آینه نیز که نماد صافی و زلالی است در قسمت بالای سفره و روبروی عروس و داماد قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : کرایه بخاری برای سفره عقد در زمستان

سفره عقد سنتی

دو عدد شمعدان نیز که در دو طرف آینه قرار می گیرند، نشانه امید به روشنایی و گرمی میان عروس و داماد هستند. در برخی از سفره های عقد از جانماز و مهر و تسبیح به نشانه پایبندی عروس و داماد به دین اسلام استفاده می شود.

وجود تخم مرغ در سفره عقد نیز یک رسم دیرینه و کهنه در ایران است که نماد تداوم نسل و تولد است. فندق، گردو و بادام نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده انواع سفره عقد است که نوعی از میوه های بهشتی هستند و به منظور ایجاد برکت و توانمندی عروس و داماد در سفره استفاده می شوند.

اجزای دیگری مانند کاسه نبات، نقل، نان و پنیر، عسل، کله قند، گل، شیرینی، و میوه نیز در سفره عقد مدرن و سنتی به کار برده می شوند که هر کدام نماد و نشانه های خاصی دارند.

اجزای تشکیل دهنده سفره عقد مدرن و کلاسیک

سفره عقدها دارای دو سبک متفاوت بوده و به صورت مدرن و کلاسیک یا سنتی هستند که هر کدام زیبایی و جذابیت خاصی داشته و به شکل های متنوعی چیده می شوند.

افرادی که طرفدار اصالت و سنت های ایرانی هستند معمولا از سفره عقد کلاسیک استفاده می کنند. این نوع سفره عقد بر روی زمین قرار می گیرد. اما سفره عقد مدرن نیز سبک جذاب دیگری است که طرفداران زیادی دارد و دیزاین و چیدمان خاص خود را دارد. اقلام موجود در هر دو سبک تا حدودی شبیه به هم است و تفاوت این دو سبک در واقع نوع چیدمان و دیزاین آنها می باشد.

ایده برگزاری جشن دندونی
بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید : اجاره تجهیزات مراسم سفره عقد

سفره عقد مردن

انتخاب سفره، در سفره عقد مدرن و کلاسیک متفاوت است. در سفره عقد های کلاسیک و سنتی می توان از پارچه های ترمه، سوزن دوزی و قلم کاری استفاده کرد. در حالی که در سفره های مدرن پارچه های دانتل و یا تورهای سفید و رنگی که به صورت خشک و حجم دار هستند، به کار برده می شوند. پارچه سفره بایستی متناسب با ظروف موجود در آن باشد و طوری انتخاب شود که زمانی که ظرف ها در سفره قرار می گیرند، زیبایی سفره چند برابر شود.

بیشتر بخوانید : کرایه میز LED کنار سفار عقد

ظرف های موجود در سفره نیز متناسب با سبک سفره عقد انتخاب می شوند. در صورتی که سفره عقد دارای سبک کلاسیک و سنتی باشد، می توان در آن از ظروف مسی، فلزی، برنزی، سفالی، سرامیکی، سنگی و… استفاده کرد. برای سفره های مدرن نیز ظروف کریستال، گیلاسی، حباب های شیشه ای و… به کار می برند.

در سفره عقدهای مدرن می توان از مجسمه های زیبا، شمع های شیک، نورپردازی های ویژه، گل آرایی و میوه آرایی استفاده کرد. ترکیب رنگی و تعداد رنگ های مورد استفاده در این سفره ها کم بوده و معمولا از دو رنگ برای دیزاین سفره عقد مدرن استفاده می شود.

مشاهده محصولات : برای اجاره کولر در مراسمات به این قسمت وارد شوید 

به طور کلی در انواع سفره عقد مدرن و کلاسیک، چیدمان سفره حرف اول را می زند. چیدمان سفره های عقد نباید به گونه ای باشد که بخشی از سفره پر از اشیا مختلف بوده و بخشی دیگر خالی باشد. این چیدمان باید طوری باشد که افراد مختلف از دیدن آن لذت ببرند و عیبی در آن وجود نداشته باشد.

مقالات مرتبط : 

اهمیت گل آرایی در مراسمات مختلف | اجاره وسایل بله برون | ویژگی های مهم باغ عروسی در زمستان چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *