مقالات

همه چیز درباره مراسم حنابندان و نکات جشن حنابندان امروزی

حنابندان

حنابندان مراسمی شاد، مفرح و جذاب است که در تعدادی از کشورهای جهان از جمله هند و ایران برگزار می‌‌شود. این جشن در بسیاری از مناطق دو سه روز مانده به عروسی و به صورت خانوادگی برپا می‌شود. در این جشن ظرفی پر از حنا توسط خانواده داماد به  شیوه زیبایی تزئین شده و با رقص و پایکوبی به منزل عروس برده می‌شود. میزبان جشن حنابندان خانواده عروس است. در ادامه به مراسم حنابندان و نکات جشن حنابندان امروزی پرداخته می‌شود.

مراسم حنابندان چه زمانی برپا میشود؟

جشن خاطره‌انگیز حنابندان، یک روز یا یک هفته قبل از جشن عروسی برگزار می‌شود. این مراسم دقیقا وقتی  بر‌پا می‌شود که خانواده عروس، آمادگی پذیرایی از مهمانان را داشته باشند.  طبق سنت و آیین قدیمی  حنابندان توسط خانواده عروس برگزار شود. تهیه میوه، شیرینی و گاهی شام، به عهده خانواده عروس است و مخارج  مربوط به عروس مانند لباس، آرایشگاه، زیورآلات و هدیه به عهده داماد است.

در مراسم حنابندان داماد چه هدایایی برای عروس میگیرد؟

در این جشن شاد، خانواده داماد حنا را در سبدهای شیک به شیوه کاملا جذاب تزئین می‌کنند و با رقص و ساز و آواز به منزل عروس می‌برند. پس از رسیدن طبق حنا به منزل عروس، فامیل‌های داماد با گرفتن انعام و هدیه نقدی طبق را به مادر عروس تحویل می‌دهند. هر دو طرف عروسی باید برای زوج خلعت و کادویی تهیه کنند. در این برنامه عروس و داماد با گرفتن کادوی نقدی دست همدیگر را حنا می‌گذارند.

کادوی حنابندان

حنابندان امروزی به چه صورت انجام میشود؟

برپایی مراسم حنا در بسیاری از شهرها مانند تبریز و زنجان به شیوه سنتی ادامه دارد. اما این آیین در شهرهایی مانند تهران به دلیل افزایش قیمت‌ها و گرانی از میان برداشته شده و اگر هم انجام شود به صورت کاملا مختصر و در دایره دوستان درجه یک است. دورهمی دوستانه به منظور رقص، شادی و خداحافظی از دوران مجری برپا می‌شود.

انواع لوازم سرمایشی
بیشتر بخوانید

امروزه نیز مراسم حنابندان با رعایت نکات کلی قدیمی ولی به شیوه جدیدتر برگزار می‌شود. مثلاً امروزه به دلایل مختلف مانند کوچک‌ بودن منزل پدر عروس، مراسم حنابندان در جایی مانند باغ یا تالار برگزار می‌شود. امروزه تالارهایی هستند که برای برگزاری مراسم حنابندان سالن‌های مخصوص دارند که با تزیینات جذاب برای مراسم حنابندان آماده برگزاری آیین و رسومات حنابندان هستند.

در گذشته جشن حنابندان شب قبل از عروسی برپا می‌شد، اما امروزه برای آمادگی بیشتر برای شب عروسی و حضور در میان مهمانان معمولاً دو شب قبل از عروسی این مراسم انجام می‌شود. با توجه به اینکه مراسم حنابندان تا پاسی از شب ادامه دارد و عروس برای داشتن آرایش متفاوت در شب عروسی نیاز به یک روز استراحت دارد.

ایدههای جذاب برای متفاوت بودن آیین حنابندان

برای شاد شدن و امروزی بودن برنامه حنابندان می‌توانید مراسم را در مکانی غیر از منزل مانند باغ یا تالار برپا دارید. البته در صورت سرد بودن هوا حتماً به اجاره بخاری برای سالن یا باغ مورد نظر اقدام کنید. در سالن‌هایی که با تزییناتی امروزی شب حنابندان با تم‌های جدید آراسته شده‌اند. یکی از رسومات زیبای حنابندان آغشته کردن دستان عروس به حنا است. برای این منظور اطرافیان عروس  می‌توانند از طرح‌های ویژه و خاص برای دستان عروس استفاده کنند، مثلاً طرح‌های عربی، هندی و یا ساده که سبب می‌شود علاوه بر رعایت سنت حنابندان تصویری زیبا از شما در ذهن مهمانان نقش ببندد.

عروس و داماد می‌توانند برای مراسم حنابندان کارت دعوت جداگانه با تم مخصوص شب حنابندان تهیه کنند. یا عروس از دوستان خود بخواهد ماسک‌های ویژه‌ای بزنند و یا لباس خاصی را برای تم آن شب در نظر بگیرند. برای متنوع شدن مراسم می‌توانند هدایای کوچکی که با سلیقه تهیه و تزیین شده است را به مهمانان خود بدهند که اگر هنر دست‌ساز باشد جذاب‌تر می‌شود، مانند گل‌هایی که از حنا درست شده است.

مراسم حنابندان

پذیرایی مراسم حنا به چه شیوهای انجام میشود؟

در مراسم حنا برنامه پذیرایی با خانواده عروس است. در این شب دادن شام به همه مهمانان مرسوم نبوده و خانواده عروس در صورت تمایل می‌توانند به اقوام درجه یک شام بدهند. هر چند گاهی پدر عروس به کلیه مهمانان با شام پذیرایی می‌کند تا شبی شاد برای عروس دلبندشان رقم بزند. پذیرایی این آیین شامل میوه، چای و شیرینی است.

اجاره کولر تهویه سالن همایش
بیشتر بخوانید

سخن پایانی

برپایی جشن حنابندان رسمی قدیمی است که دو یا چند شب قبل از مراسم عروسی برگزار می‌شود. میزبان این برنامه خانواده عروس است. خانواده داماد حنا را خیس کرده و در ظروف شیک و به شیوه نویین تزیین می‌کنند. این سبدهای آراسته با رقص و پایکوبی به منزل عروس برده شده و پس از گرفتن انعام طبق‌ها را تحویل می‌دهند. مکان برگزاری جشن حنابندان گاهی در منزل عروس و زمانی در باغ یا تالار برگزار می‌شود. در بعضی از مناطق ایران جشن مانند گذشته به طور مفصل برپا می‌شود. اما در شهرهایی مانند تهران این برنامه با یک دورهمی دوستانه پایان می‌یابد. در جشن حنا عروس و داماد خلعت‌هایی برای هم‌‌دیگر خریداری می‌کنند و به شادی، شعف و جذابیت جشن می‌افزایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *